Free Beer – nå ut med ditt varumärke genom fysisk Creative Commons

By October 21, 2009Inspiration, Strategi, Varumärke
Free, as in free feer and free beer :-O

Free, as in free beer and free beer :-O

Smart, förvirrande och fyndigt är ölet Free Beer vars recept är licensierat enligt open source-licensen Creative CommonsShareAlike. För att sätta detta i ett sammanhang ska jag först berätta lite om hur uttrycket free beer används i Creative Common-sammanhang.

Gratis versus Libre
Gratis versus Libre används för att skilja på de olika betydelserna av engelskans free. Engelskan har inget adjektiv av ordet liberty. Ett tydligt exempel där detta kan ställa till problem är vid programlicenser. Är programmet gratis att använda (så kallad Freeware) eller är det fritt att distribuera och modifiera (free software)?

Free as in free speach, not as in free beer
Gratis versus libre kan låta lite högtravande för gemene jenkare. För mer greppbart summera skillnaden har den amerikanske “mjukvarufrihetsaktivisten” Richard Stallman myntat yttrycket: “Think free as in free speech, not free beer.” Free speech är en frihet och en rättighet. En free beer är kort och gott bara gratis.

Free Beer rör till begreppen
Just när alla begrepp har börjat klarna så lanseras det en libre (inte gratis) öl. Alltså ett öl du själv får använda och modifiera receptet på så länge du kreddar upphovsmännen. Free Beer är ett öl framtaget av konstnärskollektivet Superflex och det danska bryggeriet Skands.
Förutom att det är roligt så når avsändarna ut med sitt varumärke på ett smart sätt. Dels när någon brygger ölet så får dem sin kredd på förpackningarna. Sedan är det även en given snackis som sätter både bryggeriet och konstnärskolektivet på kartan.

Leave a Reply