Scrolla är det nya klicka. De flesta användare har idag bra hjälpmedel för att scrolla. De har touchscreen på surfplattor och mobiltelefoner, touchpad på bärbara datorer samt hjul på mus för användare som sitter vid stationär dator.

Scrolla är både snabbare och enklare för användaren efter som det är en fortsättning och naturlig förlängning av det man gör. Användaren får ett mjukare läsflöde med färre avbrott.

På touchscreen är det det dessutom väldigt enkelt sett till grässnittet, användaren kan scrolla var som helst på hela skärmen.

Ett klick däremot är ett beslut. När du jobbar med användbarhet vill du att användaren inte ska behöva tänka i onödan och inte ta några beslut i onödan. Dessutom är det svårare för användaren att identifiera länken och sedan klicka på den länkade ytan. Det ger även avbrott för användaren i form av eventuella laddningstider.

Finns det då några fördelar med klick?

För användaren finns det inga direkta fördelar. Däremot kan det som ägare av tjänsten vara intressant eftersom klick är enklare att spåra i statistikverktyg och du kan få insikter om användarnas beteende. Då kan tjänsteägaren göra förbättringar av tjänsten som indirekt gynnar användaren.

Slutsats. Mitt råd är att alltid designa tjänster utifrån användaren, därför är scrolla att föredra. Öppna upp och tillgängliggör innehållet. Gör långa sidor som användaren enkelt kan scrolla sig igenom.

Leave a Reply