Sluta spotta på Statiols nya logotyp

By November 6, 2009 November 16th, 2016 Varumärke
Rätt tänkt statoil!

Rätt tänkt Statoil!

Statoil har en helt ny grafisk profil och logotyp som snabbt blev sågad. Bytet av Statoils logotype kommer uppskattningsvis att kosta 3-3,5 miljarder norska kronor. Dyrt säger kritikerna, själv är jag osäker. Oavsett så har den redan genererat massor med PR.

Statoils logotyp sticker ut

Den mesta kritiken kretsar kring att logotypen är alltför generisk. – “En otroligt simpel logo som kunde tillhört en blomsterbutik på Hardanger”, sa norske designern Egil Haraldsen.

Hade det varit en logotype för en blombutik hade den inte stuckit ut. Inte heller som logotyp för ett telekombolag eller en programvaruutvecklare. Nu är det för ett bolag som går från att sälja olja till att sälja energi och alternativa bränslen. Då sticker den faktiskt ut i sin bransch.

Jag gillar Statoils nya logotyp

Även om jag kan förstå mycket av kritiken tycker jag själv att loggan känns ljus, fräsch och passande. Eller om man vänder på det, den gamla loggan med oljedroppen kändes direkt opassande. Överhuvudtaget känns begreppet oljebolag negativ laddat och ska man dessutom börja sälja alternativa bränslen så är det väl bra att göra detta tydligt visuellt.

Läs mer om Statoils nya logotyp på E24 och Cap&Design. Se hur profilen fungerar i animationer och andra tillämpningsområden här hosStatoil.

Join the discussion 7 Comments

Leave a Reply