Hälften av svenska börsbolag tror att reklam inte förbättrar deras affärer

By June 30, 2011 November 22nd, 2016 Reklam
get-involved-social-media

Strö inte bara pengar på nån random reklambyrå. Engagera dig på riktigt i relationen mellan dig och dina kunder.

Jag blev chockad när jag i SVD läste att hälften av svenska börsbolag har svag tilltro till reklampengar. Trots växande budgetar anser dom att marknadsföringen inte har någon större effekt på försäljningen.

I viss mån har dem antagligen rätt. Det tycks dock skett en förvirring där folk tror att marknadsföring är synonymt med reklam (i alla fall i SVDs artikel där begreppen blandas friskt). Konventionell reklam blir svårare och svårare att tillämpa på dagens mediaformat. Däremot finns det massor med andra former av marknadsföring som fungerar betydligt bättre.

Varför så dålig tilltro på reklam?

Min egen totalt ovetenskapliga snabbanalys av hur situationen har uppstått:

  • Bolagen (deras byråer) är generellt dåliga på mäta resultat vilket gör att marknadsföringsbudgeten upplevs som en ren kostnad och inte en investering.
  • Bolagen gör reklam i gammelmedia, medan konsumentbeteenden går mot att konsumera digital, social och mobil media.
  • Modellerna för att mäta reklam i gammelmedia har totalt rasat. Även det eftersom mediakonsumtionen ser totalt annorlunda ut idag jämfört med för tio år sedan.

Reklambyråerna måste kunna påvisa resultat

Ansvaret att mäta och redovisa resultatet ligger på byråsidan, då det är dem som säljer tjänsten. Ofta när jag besöker reklambyråernas webbplatser så visas det upp flådiga portfolios med skojsiga reklamfilmer och glassiga annonser. Jag måste erkänna att många är kreativa. Dock visas det inte upp några regelrätta business case där man kan påvisa att reklambyråns insats faktiskt genererat pengar åt uppdragsgivaren.

Det går att spekulare i anledningarna. Kanske finns det inga uppmätta siffror. Kanske finns det siffror men de är pinsamma för reklambyrån. Kanske känns det helt enkelt läskigt med transparens, för då kan ju någon annan få inblick i hur man arbetar. Då känns det tryggare att ostört fortsätta sitt obskyra arbete i mörkret. Helt i linje med gammelmedias värderingar.

En udda fågel i boet är MINI Stockholm Getaway av Jung von Matt. Dels är den udda eftersom den utnyttjar de digitala, sociala och mobila kanalerna på ett föredömligt sätt. Dels eftersom de kan redovisa en fördubbling av sin marknadsandel. Min personliga övertygelse är att det finns ett samband.

Sen går det att tolka siffror hur som helst. Det är givetvis lättare för en liten aktör som MINI att fördubbla sin marknadsandel i Sverige, än vad det t ex skulle vara för Volvo. Men det är inte det som är min poäng. Poängen är att det faktiskt finns siffror, och att man vågar gå ut med dem. Sedan får man sätta siffrorna i ett sammanhang och tolka dem så gott det går.

Alla buzzwords får substans

Situationen är ytterst intressant. Vi i branschen har länge vetat att det inte fungerar att basunera ut generella och kommersiella budskap till en bred massa. De som arbetar inom andra segment, till exempel klassisk industri, är duktiga på sin verksamhet men köper marknadsföringskunskap av andra aktörer.

De har givetvis inte samma insikt i hur media fungera, men börjar nu få en diffus bild av att de får mindre och mindre pang för pengarna. Reklam är mindre relevant än någonsin när det kommer till marknadsföring. Däremot får alla sköna buzzwords substans och det är i alla fall där jag skulle titta för att förbättra min marknadsföring.

Transparens

Idag är det inte bara de organisationer som betalar utrymme i massmedia som kan göra sig hörda. Konsumentmakten är större än någonsin. Det finns massor med plattformar, som t ex Prisjakt där tjänster och produkter utvärderas, recenseras och diskuteras av konsumenter. Detta informationsutbyte pågår konstant oavsett dina marknadsaktiviteter i massmedia. Dessutom är förtroendet för konsumentomdömen (peer recomendations) betydligt större än förtroendet för konventionell reklam. Du kan idag inte hävda att du är någonting du inte är.

Det bästa är att flytta dialogen närmare dig själv. Allra helst äga arenan där dialogen äger rum. Har du en butik, flytta dialogen dit och låt kunderna diskutera dina varor där. Kanske är det någon kund som inte är nöjd med det du erbjuder och skriver negativt om dig. Ja, då var det kanske inte en kund för dig och även negativ kritik kan hjälpa “rätt” kund att ta ställning till huruvida dina erbjudanden passar dem. De kanske inte alls kan identifiera sig med den negativa kunden, och tycker kanske därför att det du erbjuder passar dem ännu bättre.

Dessutom kan negativ kritik vara värdefullt för dig och öppnar möjligheter till förbättring eller gör det lättare för dig att identifiera din faktiska målgrupp.

Man kan inte sälja allting till alla vilket leder oss in till nästa buzzword.

Long tail

Massmedia är en finfin kanal för att nå ut med generella budskap till stora massor. Inte för någonting annat. Så om du inte erbjuder någonting som verkligen ALLA människor behöver (Vadå, alla behöver väl nya kamremmar till en Ducati Monster?) så är massmedia helt enkelt ingenting för dig. Arbeta hellre där just din målgrupp finns. Forum, bloggosfären och inte minst sökmotorer (here we go again).

Sparkar in öppna dörrar

Sammanfattningsvis blev det en visst och annan vidöppen dörr jag sparkade in här. Med tanke på artikeln i Svenska Dagbladet kändes det ändå nödvändigt. Det kan alltid vara nyttigt att upprepa gamla sanningar. Även om de är nästan lika gamla som gammelmedia….eller åtminstone lika gamla som Chuck D och Flavor Flav. Redan 1987 uttalade dem ju orden “get involved”.

Förhoppningsvis kunde du som läsare hitta något intressant i min text. Eller så kanske jag helt enkelt bara stal tre minuter av ditt liv som du aldrig kommer att få igen. Skriv en positiv eller negativ kommentar. Hjälp mig att bli bättre. Get involved!

Leave a Reply