Jag Googlade på Sveriges populäraste varumärken och fann en tänkvärd krönika på Dagens Handel av Mats Wallin.

Historien är nu några år gammal, men problematiken är fortfarande relevant.

Efter tjugo år av nedåtpekande säljkurvor tog Carlsberg beslutet att lägga ned Pommac år 2004. Ett rimligt beslut. Det visade sig direkt efter beslutet att Pommac var ett älskat varumärke, försäljningssiffrorna till trots.

Innan sociala media

Det här utspelade sig innan sociala media var vardagsmat och det var svårt för enskilda individer att nå ut brett. Ändå yttrades kraftiga protester från folket. En 16-årig kille som hetter Petter startade webbplatsen raddapommac.se vilken snabbt fick 50 000 medlemmar stor uppmärksamhet bland annat på Aftonbladet

Alla älskar Pommac, men ingen dricker det

Hur kan ett varumärke vara så älskat, utan att konsumeras? Personligen gillar jag Pommac, men det är ytterst sällan jag kommer att tänka på Pommac. Helt enkelt har man misslyckats i alla sin kommunikation i samtliga kanaler, på webben, i massmedia och på butiksgolvet. Pommac har helt enkelt avstannat, på grund av varumärkesutvecklarnas proppmätta inställning. De hade levt på gamla meriter och inte förnyat varken sin produkt eller kommunikation, nu kom tiden ikapp dem.

Som jag skrivit i en tidigare post här: “Om du står still så rör du dig relativt bakåt eftersom din omvärld hela tiden rör sig framåt.”

Pommac konsumerades främst som ett alkoholfritt alternativ vid högtider. Det blir givetvis väldigt små volymer eftersom vi svenskar krökar hejdlöst på högtider.

Nylansering

Det som behövdes var total nylansering. Upp med en ny webbplats som firar den nya Pommacen! Tyvärr profileras drycken återigen som en högtidsdryck tillsammans med en massa gammal retroreklam. Hur tänkte de här?

För att ytterligare bevisa vilka klåpare de är så har Pommacs officiella webbplats inte uppdaterats sedan nylanseringen för nästan fem år sedan.

Bli inte en Pommac

Så om du förvaltar ett älskat varumärke, bli inte en Pommac! Var stolt över dina tidigare framgångar, men förlita dig inte på gamla meriter. Säkerställ att det finns en plats för ditt varumärke även idag och imorgon.

Leave a Reply