Aston Martin Cygnet

By September 2, 2009 Design, Industridesign, Strategi, Varumärke
"Kanske är jag liten som Piff och Puff, kanske är jag liten men jag är tuff"

"Kanske är jag liten som Piff och Puff, kanske är jag liten men jag är tuff"

Aston Martin är kända för att tillverka exklusiva lyxbilar i det absoluta premiumsegmentet. Nu har de tagit fram ett concept för en småbil. Modigt.

Bilen ska heta Cygnet, vilket får mig att tänka på de glassiga småsvanarnas dans i Svansjön. Enligt Motor Authority baseras Aston Martin Cygnet på Toyota IQ vilken är en betydligt billigare bil.

Kundanalys

Spontant kan det låta märkligt att en lyxbilstillverkare plötsligt lanserar en småbil. Det finns dock en anledning till det. Aston Martin har identifierat att nästan samtliga av deras kunder även har en småbil i sitt garage, vilken främst används för pendling i londontrafiken. De vill nu erbjuda dem möjligheten att välja sitt favoritmärke även i småbilsegmentet.

Svårt att upprätthålla varumärkets premiumkänsla

Ur varumärkesperspektiv är den här typen av projekt krångliga. Varumärket kan lätt försvagas och urholkas. Aston Martin angriper dock det problemet på ett intressant sätt. För att få köpa en Cygnet så måste du sedan tidigare vara ägare till någon av de exklusivare bilarna från Aston Martin.

Det kan lösa problemet att inte vem som helst kan köra omkring i en Aston Martin. Tanken är att Cygnet ska vara som jollen längs bak i lyxjakten.

Sedan får vi se hur de löser andra attribut som kan förväntas av en Aston Martin. Saker som detaljkvalitet och komfort mm. Om inte de bitarna lyckas, så tror jag att varumärket på sikt kommer att stå för något annat än vad det idag står för.

Leave a Reply