Omtyckt reklam kostar mindre på Digg

By June 9, 2009Internet, Reklam
Digg har en ny betalmodell för annonser.

Digg har en ny betalmodell för annonser.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Digg ska besökarna få betygsätta reklamen. Ju bättre betyg reklamen får, desto mindre kostar reklamplatsen för annonsören. 

Helt rimligt tycker jag. Det är inte ovanligt att reklam förstör upplevelsen för konsumenten. Oavsett om det är blinkande banners på en webbplats och reklamavbrott i en långfilm. Den annonsör som bäst bidrar till att upprätthålla en bra användarupplevelse ska därför betala minst. Resume skriver mer och frågar sig dessutom vad reklamkreatörerna ska tycka.

Jag hoppas att reklamkreatörerna är så modiga att de vågar få sina alster synade av andra än sina polare i guldäggsjuryn. Oavsett har de nog inte så mycket att välja på, jag tror nämligen att vi kommer se mer av denna typ av betalmodeller för reklam.

Bra för användaren, bra för Digg och bra för vettiga annonsörer.

Google Adwords

Google Adwords har en liknande modell för priserna vid sina auktioner för betalda sökord. En sida som är relevant för användaren betalar mindre för en annons, än en sida som är mindre relevant.

Leave a Reply