
Ford Mustang 2005
Vissa produkter är tidlösa klassiker. Andra förväntas upprätthålla en ständig utveckling och förbättring. Amerikanska bilar har utvecklats väldigt lite över en väldigt lång tid. När de sedan upptäckte att omvärlden hade sprungit om dem så gjorde de nya versioner av gamla bilar, som t ex en nytillverkad Ford Mustang. Fresh?!
Asien
Japanska bilindustri däremot har präglats av ordet kaizen (kai=”förändring” och zen=”till det bättre”) och visst har japansk bilundustri verkligen förändrats till det bättre. De började tillverka dåliga kopior av amerikanska bilar, och idag är många testvinnande bilar från japan.
Visst kan det kännas läskigt med förändring ibland, men det är i mina ögon betydligt läskigare att inte förändras.
I Indien och Kina växer bilindustrin så att det knakar. Indiens bilindustri har fyrfaldigats mellan 1997-2007, och Kinas bilindustri har femfaldigats under samma period enligt E24.
Statligt ägande
Det enda praktiska för USA är att de nu inte behöver åka jorden runt för att bekämpa kommunismen. De får en hel del att arbeta på hemma, när viktiga kotor i deras industriella ryggrad sannolikt blir statligt ägda. Inte riktigt den amerikanska drömmen.
Sverige
Jag hoppas att den svenska staten inte följer samma spår, och köper Saab. Det är för mig förvånande att det finns så starka opinioner för svensk statlig biltillverkning.
Det är helt ok att staten (landstingen) tillhandahåller en stadig infrastruktur och tjänster av nödvändig karaktär som sjukvård, brandförsvar mm. Tillverka bilar som ingen vill köpa är varken nödvändigt eller ok.